Η ΚΑΤΑ ΣΑΡΚΑ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΙΩΑΝΝΗ ΤΟΝ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ

Η μητέρα μας Εκκλησία σε λίγες μέρες πρόκειται να γιορτάσει μία από τις πιο μεγάλες και λαμπρές ετήσιες εορτές του Ορθόδοξου Χριστιανισμού. Η εορτή των Χριστουγέννων αποτελεί για την Εκκλησία μας δεσποτική εορτή, καθότι οι Χριστιανοί εορτάζουν «τό μέγα καί παράδοξον θαῦμα» της κατα σάρκα γέννησης του Υιού και Λόγου του Θεού, του δευτέρου προσώπου της Αγίας Τριάδος. Αποτελεί όντως μέγα και παράδοξο θαύμα, επειδή ο ανθρώπινος νους δεν μπορεί να χωρέσει αυτό που χώρεσε η Θεοτόκος στα σπλάχνα της. Ο Χριστός, κατά την ενανθρώπηση του, προσέλαβε όμοια με εμάς ανθρώπινη φύση ως ο νέος Αδάμ, για να θεώσει την δική μας φύση· «ἵνα ἡμεῖς θεοποιηθῶμεν». Συναναστράφηκε μαζί μας – «καί ἐν τοῖς ἀνθρώποις συνανεστράφη» (Βαρούχ Γ´, 38) – κάνοντάς μας συμμέτοχους στην αιώνια βασιλεία Του, αφού προηγουμένως μας υπέδειξε τον σωστικό δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε.

Η μέρα των Χριστουγέννων έχει δεσπόζουσα σημασία για τη ζωή του Χριστιανού. Μέχρι τον 4ο αιώνα, τα Χριστούγεννα εορτάζονταν την ίδια μέρα με τα Θεοφάνεια (6η Ιανουαρίου). Με την πάροδο όμως του χρόνου, η Εκκλησία θέσπισε ως μήνα και μέρα εορτής την 25η Δεκεμβρίου. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, θεωρεί πως η Εκκλησία καλώς έπραξε θεσπίζοντας ως μήνα εορτής των Χριστουγέννων τον Δεκέμβριο, γιατί, σύμφωνα με τα λεγόμενα του, αυτός ήταν ο πραγματικός μήνας κατά τον οποίο ο Χριστός ετέχθη. Εδραζόμενος στα δύο βιβλία της Αγίας Γραφής (Παλαιά και Καινή Διαθήκη), υπολόγισε με μαθηματική ακρίβεια ότι η εποχή κατα την οποία η Θεοτόκος γέννησε τον Θεάνθρωπο Χριστό, συμπίπτει με τον μήνα Δεκέμβριο. Στο ευαγγέλιο του Λουκά(1,26- 27,31) αναφέρεται πως, όταν η Ελισάβετ ήταν έξι μηνών έγκυος στον άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο, ο αρχάγγελος Γαβριήλ εμφανίστηκε στην Θεοτόκο και της γνωστοποίησε ότι θα συλλάβει και θα γεννήσει τον σωτήρα του κόσμου Ιησού. Γι’ αυτό τον λόγο, ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέει πως, αν γνωρίζαμε ποιος ήταν ο μήνας που η Ελισάβετ συνέλαβε, τότε αυτομάτως θα ξέραμε και τον μήνα που γεννήθηκε ο Χρίστος μετρώντας εννέα μήνες από τον έκτο μήνα της σύλληψης της Ελισάβετ. Ο ιερός πατήρ, χρησιμοποιώντας συνδυαστικά τα βιβλία της Καινής και της Παλαιάς Διαθήκης, εξηύρε τον ακριβή μήνα που συνέλαβε η Ελισάβετ τον Τίμιο Πρόδρομο, με αποτέλεσμα να μάθουμε τον μήνα της γέννησης του Χριστού. Παρενθετικά, να πούμε πως η σύλληψη της Ελισάβετ δεν αναγράφεται στην Αγία Γραφή αλλά συμπεραίνεται από τα συμφραζόμενα των βιβλίων της. Ως εκ τούτου, ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος υποστηρίζει πως ο μοναδικός τρόπος για να καταστεί γνωστή η εποχή κατά την οποία η Ελισάβετ συνέλαβε είναι να εντοπίσουμε τον ακριβή μήνα κατά τον οποίο ο προφήτης Ζαχαρίας (σύζυγος της Ελισάβετ) έλαβε τη χαρμόσυνη είδηση από τον αρχάγγελο Γαβριήλ -ευρισκόμενος στα Άγια των Αγίων- πως το αίτημά του να αποκτήσει παιδί εισακούστηκε από τον Θεό, παρά το ότι η Ελισάβετ ήταν στείρα.

Ποιος όμως ήταν ο μήνας κατα τον οποίο ο αρχάγγελος Γαβριήλ ανακοίνωσε το χαρμόσυνο μήνυμα στον Ζαχαρία για τη σύλληψη της Ελισάβετ, διερωτάται ο Άγιος Ιωάννης. Σύμφωνα με τον μωσαϊκό νόμο, μόνο ο αρχιερέας μπορούσε να εισέλθειστα Άγια των Αγίων, μια φορά τον χρόνο – «ἅπαξ τοῦ ἐνιαυτοῦ» (Εβρ. 9,7) – κατά την εορτή της Σκηνοπηγίας, για να προσφέρει θυσία προς εξιλέωση του ιδίου και του υπόλοιπου ιερατείου. Η γιορτή του Εξιλασμού ή της Σκηνοπηγίας πραγματοποιούνταν, σύμφωνα με την επιταγή του Γιαχβέ, τη δεκάτη του εβδόμου μηνός Τισρί κατά το εβραϊκό ημερολόγιο – «ἐν τῷ μηνί τῷ ἑβδόμῳ δεκάτῃ τοῦ μηνός» – που αντιστοιχεί στον μήνα Σεπτέμβριο.

Ποιος όμως κλήθηκε, κατά την ιερατική τάξη, να υπηρετήσει ως ιερέας ενώπιον του Θεού στον ναό; Ο Ζαχαρίας· «Ἐγένετο δέ ἐν τῷ ἱερατεύειν αὐτόν ἐν τῇ τάξει τῆς ἐφημερίας αὐτοῦ ἔναντι τοῦ Θεοῦ κατά τό ἔθος τῆς ἱερατείας ἔλαχε τοῦ θυμιᾶσαι εἰσελθών εἰς τόν ναόν τοῦ Κυρίου» (Λουκ. 1,8-9).

Συνεπώς, μετρώντας έξι μήνες από τον μήνα Σεπτέμβριο, φτάνουμε στον μήνα Μάρτιο. Όπως προαναφέραμε, όταν η Ελισάβετ ήταν έξι μηνών έγκυος, τότε η Παναγία συνέλαβε τον Ιησού· «Ἐν δέ τῷ μηνί τῷ ἕκτῳ ἀπεστάλη ὁ ἄγγελος Γαβριήλ ὑπό τοῦ Θεοῦ εἰς πόλιν τῆς Γαλιλαίας, ᾗ ὄνομα Ναζαρέτ, πρός παρθένον μεμνηστευμένην ἀνδρί, ᾧ ὄνομα Ἰωσήφ, ἐξ οἴκου Δαυΐδ, καί τό ὄνομα τῆς παρθένου Μαριάμ. Καί εἰσελθών ὁ ἄγγελος πρός αὐτήν εἶπε· […] καί ἰδού συλλήψῃ ἐν γαστρί καί τέξῃ υἱόν, καί καλέσεις τό ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν» (Λουκ. 1,26-31). Οπότε μετρώντας από τον μήνα Μάρτιο εννέα μήνες, φτάνουμε στον μήνα που διανύουμε τώρα, δηλαδή τον Δεκέμβριο. Συμπερασματικά, θα λέγαμε πως ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, προχωρώντας σε μια αποκωδικοποίηση των κειμένων της Αγίας Γραφής, τεκμηρίωσε με εμπεριστατωμένο τρόπο πως «ἡ τοῦ Χριστοῦ γέννησις», παρά τις διιστάμενες απόψεις, πραγματοποιήθηκε όντως κατα τον μήνα Δεκέμβριο.

Λουκαΐδης Φίλιππος, Μέλος Ορθοδόξου Γραφείου Ομολογίας, Ιερά Μητρόπολη Λεμεσού

Η εικόνα της του Χριστού Γεννήσεως. Θεολογική ερμηνεία | Λειτουργικά και  Ερμηνευτικά - Άγιος Κοσμάς Ο Αιτωλός | Ορθόδοξος Ιεραποστολικός Σύνδεσμος

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s